Przenoszenie strony na inny serwer

Czasami zachodzi potrzeba przeniesienia strony na inny serwer – może się tak stać w przypadku konieczności zmiany hostingu, ale również gdy chcemy przenieść wersję deweloperską nowo powstałej strony w docelowe miejsce.

Procedura przenoszenia strony nie jest skomplikowana i zamyka się w kilkunastu krokach, które jednak należy wykonać uważnie i dokładnie, aby później nie mieć problemów z nową instalacją.

Oto one:

  1. Zrób porządek

Przenosiny strony to dobry moment, aby zadbać o porządek na swojej stronie. Skasuj wszystkie nieużywane szablony i wtyczki, jeżeli jest taka potrzeba, możesz także zrobić remanent w bibliotece multimediów. Dzięki temu Twoja strona będzie zajmować mniej miejsca, a podczas przenoszenia zużyjesz mniej transferu.

  1. Wyłącz wtyczki

Zanim zabierzesz się do przenoszenia strony, „spakuj ją” – wyłącz wszystkie wtyczki. Przenoszenie strony z włączonymi wtyczkami zazwyczaj się nie udaje i jest powodem większości problemów i błędów w czasie tego procesu.

  1. Zrób kopię bazy danych

Zaloguj się do panelu zarządzania bazą danych (jeżeli nie znasz adresu panelu i danych dostępowych – poproś o pomoc administratora swojego serwera), wykonaj kopię (eksport) bazy danych i zapisz plik na swoim komputerze.

Procedura tworzenia kopii bazy danych na przykładzie home.pl

  • wpisz do przeglądarki adres http://nazwa-twojego-serwera.home.pl/sql/,
  • w okienku logowania, które się pojawi, wpisz nazwę starej bazy danych i hasło,
  • wybierz nazwę bazy danych w panelu bocznym (zazwyczaj do wyboru są dwie bazy – dolna „information_schema”, której nie ruszamy, i górna – właściwa),

baza-danych-1

  • wybierz opcję Eksportu w menu górnym,

baza-danych-eskport

  • jeżeli zamierzasz zaimportować dane do pustej bazy, możesz wybrać metodę eksportu – szybko, nie zmieniając żadnych ustawień,
  • naciśnij przycisk „Wykonaj” i zapisz plik na dysku

~ * ~

Po wykonaniu pierwszych trzech kroków możesz skorzystać z dwóch metod przenoszenia plików pomiędzy serwerami. Metoda pierwsza polega zainstalowaniu nowego WordPressa w docelowym miejscu i przeniesieniu wyłącznie katalogu /wp-content (polecana dla małych i nieskomplikowanych serwisów), a druga, na przeniesieniu wszystkich plików ze starego serwera na nowy (polecana w przypadku dużych i skomplikowanych serwisów). Oczywiście, bazę danych musimy przenieść w obydwu przypadkach.

Metoda I

  1. Zrób kopię plików z serwera

Jeżeli strona nie jest skomplikowana, wystarczy skopiować katalog wp-content, a następnie w miejscu docelowym wykonać nową instalację WordPressa i tam podmienić wyżej wymieniony katalog.

Kopię plików wykonasz programem FTP (np. FileZilla). Musisz zalogować się na swój serwer, wybrać katalog, w którym znajduje się przenoszona strona i skopiować katalog /wp-content na dysk.

Oprócz katalogu wp-content, musisz przenieść także wszystkie inne pliki i foldery, które utworzyłeś lub zmodyfikowałeś, lub które zostały utworzone lub zmodyfikowane przez wtyczki.

  1. Zainstaluj WordPressa w nowej lokalizacji

W nowej lokalizacji (na nowym serwerze) wykonaj zupełnie nową („pustą”) instalację WordPressa. Informacje jak to zrobić znajdziesz w części kursu Pierwsze kroki w Wordpessie

  1. Zaktualizuj kopię starej bazy danych

 Jeżeli strona ma działać pod innym adresem, musisz zaktualizować wszystkie adresy URL w bazie danych. Możesz to zrobić hurtowo używając darmowego programu Notepad ++. Po jego włączeniu naciśnij kombinację klawiszy Ctrl + F. W okienku, które się ukaże, wybierz zakładkę Zamień. W górnej linijce wpisz stary adres strony, a w dolnym – nowy i naciśnij przycisk „Zamień wszystkie”. Następnie zapisz zaktualizowaną bazę danych.

notepad-zamiana-urli

  1. Zaimportuj dane ze starej (zaktualizowanej) do nowej bazy danych

Procedura importowania danych do nowej bazy danych na przykładzie home.pl

  • wpisz do przeglądarki adres http://nazwa-twojego-serwera.home.pl/sql/,
  • w okienku logowania, które się pojawi, wpisz nazwę nowej bazy danych i hasło,
  • wybierz nazwę bazy danych w panelu bocznym (zazwyczaj do wyboru są dwie bazy – dolna „information_schema”, której nie ruszamy, i górna – właściwa),
  • skasuj całą zawartość bazy danych,
  • wybierz opcję Importu w menu górnym

baza-danych-import

  • naciśnij przycisk „Przeglądaj” i wybierz wyeksportowany przed chwilą plik z backupem bazy danych z dysku,
  • naciśnij przycisk „Wykonaj” i poczekaj, aż proces importu zostanie zakończony.
  1. Wgraj pliki na nowy serwer

Następnie zaloguj się przez FTP na nowym serwerze, usuń z serwera katalog /wp-content, a na jego miejsce wgraj zawartość katalogu /wp-content ze swojego komputera.

  1. Zmień przekierowanie domeny

W panelu administracyjnym swojego serwera zmień przekierowanie domeny w taki sposób, aby wskazywała na odpowiedni katalog na nowym serwerze.

  1. Wyczyść cache przeglądarki

Zanim zabierzesz się do sprawdzania strony w nowej lokalizacji, wyczyść cache przeglądarki.

  1. Włącz wtyczki i sprawdź poprawność działania strony

Konieczne może okazać się poprawienie niektórych ustawień menu, motywów, widgetów i wtyczek.

  1. Jeżeli wykonałeś wszystkie powyższe czynności prawidłowo, strona w nowej lokalizacji powinna działać poprawnie.

Metoda II

  1. Zrób kopię wszystkich plików z serwera

Przekopiuj wszystkie pliki z serwera, z katalogu w którym znajduje się instalacja WordPressa – wszystkie katalogi (wp-content, wp-admin, wp-includes i inne jeśli istnieją), oraz wszystkie pliki, które znajdują się „luzem” w katalogu głównym.

Kopię plików wykonasz programem FTP (np. FileZilla). Musisz zalogować się na swój serwer, wybrać katalog, w którym znajduje się przenoszona strona i skopiować wszystkie katalogi i pliki na dysk.

  1. Zaktualizuj kopię starej bazy danych

 Jeżeli strona ma działać pod innym adresem, musisz zaktualizować wszystkie adresy URL w bazie danych. Możesz to zrobić hurtowo używając darmowego programu Notepad ++. Po jego włączeniu naciśnij kombinację klawiszy Ctrl + F. W okienku, które się ukaże wybierz zakładkę Zamień. W górnej linijce wpisz stary adres strony, a w dolnym – nowy i naciśnij przycisk „Zamień wszystkie”. Następnie zapisz zaktualizowaną bazę danych.

  1. Zaimportuj dane ze starej (zaktualizowanej) do nowej bazy danych

(patrz opis tego punktu w Metodzie I)

  1. Wgraj pliki na nowy serwer

Następnie zaloguj się przez FTP na nowym serwerze i do katalogu, w którym ma się znajdować WordPress, wgraj wszystkie katalogi i pliki, które ściągnąłeś ze starego serwera.

  1. Zaktualizuj plik wp-config.php

Wyedytuj plik wp-config.php w edytorze tekstowym (np. Notepad ++), aktualizując go o dane nowej bazy danych – musisz podmienić jej nazwę, nazwę użytkownika oraz hasło.

edycja-wp-config

Uwaga!

Nie próbuj edytować plików w programie Notatnik! Jest to bardzo częsty powód problemów i błędów w czasie przenoszenia strony.

  1. Zaktualizuj plik .htaccess

 Wyedytuj plik .htaccess w edytorze tekstowym (np. Notepad ++) i zaktualizuj w nim adres strony (jeżeli jest taka potrzeba).

  1. Zmień przekierowanie domeny

W panelu administracyjnym swojego serwera zmień przekierowanie domeny w taki sposób, aby wskazywała na odpowiedni katalog na nowym serwerze.

  1. Wyczyść cache przeglądarki

Zanim zabierzesz się do sprawdzania strony w nowej lokalizacji, wyczyść cache przeglądarki.

  1. Włącz wtyczki i sprawdź poprawność działania strony

Konieczne może okazać się poprawienie niektórych ustawień menu, motywów, widgetów i wtyczek.

  1. Jeżeli wykonałeś wszystkie powyższe czynności prawidłowo, strona powinna działać poprawnie w nowej lokalizacji.

Podobne wpisy

  • Przenoszenie strony za pomocą wtyczki DuplicatorPrzenoszenie strony za pomocą wtyczki Duplicator Ciekawym narzędziem do półautomatycznego przenoszenia wordpressowych stron na inny serwer lub do innego katalogu jest wtyczka Duplicator. Po zainstalowaniu i uruchomieniu wtyczki, w panelu administracyjnym pojawi się dodatkowa zakładka – „Duplicator”.
  • Aktualizacja rdzeniaAktualizacja rdzenia Jeżeli Twój WordPress wymaga aktualizacji, zostaniesz o tym poinformowany poprzez specjalny komunikat wyświetlający się w górnej części panelu administracyjnego. W tym wpisie podpowiadamy jak przejść przez proces aktualizacji (automatycznej lub ręcznej).
  • Baza DanychBaza Danych Jak stworzyć bazę danych na potrzeby WordPressa na przykładzie home.pl - instrukcja krok po kroku.
  • Wtyczka Page Links ToWtyczka Page Links To Co zrobić, gdy w danym miejscu (np. w ustawieniach slidera) można wybrać docelowe odnośniki wyłącznie do stron, a my chcielibyśmy aby w tym miejscu występowały posty (lub odwrotnie), czyli kilka słów o wtyczce Page Links To.
  • Kategorie a tagi – różniceKategorie a tagi – różnice "Kategorie są jak spis treści, a tagi jak indeks haseł na końcu książki" czyli opis różnic pomiędzy dwoma rodzajami taksonomii.
  • Dodawanie nowego użytkownikaDodawanie nowego użytkownika Dodawanie nowych użytkowników oraz możliwość samodzielnej rejestracji użytkowników w serwisie.

Na razie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Newsletter

Zapisz się do newslettera i otrzymuj informacje o nowych częściach kursu oraz ciekawostkach ze świata WordPressa.

* Nikomu nie przekażemy Twojego adresu email. Nie wysyłamy spamu.

Facebook

Grupa WordPress Dla Każdego

Zapraszamy także na grupę "WordPress Dla Każdego" na Facebooku

https://www.facebook.com/groups/1652448521698143/.

Grupa została stworzona z myślą o wymianie doświadczeń, wzajemnej pomocy, dyskusji i dzieleniu się informacjami dotyczącymi WordPressa.