https://lottiefiles.com/8881-wave

Kategorie a tagi – różnice

Zapisz się na szkolenie indywidualne

Zachęcamy do skorzystania z oferty szkoleń indywidualnych online z WordPressa i SEO.

Pomimo, że zarówno kategorie jak i tagi są taksonomiami i służą do porządkowania wpisów, spełniają nieco inne zadanie. W wielu książkach i artykułach na temat WordPressa stosowane jest porównanie, które bardzo mi się podoba i zarazem doskonale oddaje różnicę pomiędzy nimi:

Kategorie są jak spis treści, a tagi jak indeks haseł na końcu książki.

Ponadto, pomiędzy kategoriami i wpisami występuje kilka różnic technicznych:

  • kategorie są hierarchiczne, a tagi płaskie (nie ma tagów podrzędnych i nadrzędnych),
  • używanie kategorii jest wskazane (nawet jeżeli nie dodasz postu do żadnej kategorii trafi on do kategorii „Bez kategorii”), a tagów – opcjonalne,
  • tagi są hasłami (słowami kluczowymi) i ich długość nie powinna przekraczać 1-2 słów, nazwy kategorii mogą być nieco dłuższe,
  • tagi dotyczą zazwyczaj bardziej szczegółowych zagadnień niż kategorie,
  • wpis powinien być przypisany do 1-2 kategorii, ale nawet do kilkunastu tagów,
  • kategorie są zazwyczaj wyświetlane w formie uporządkowanej listy, a tagi – ciągu fraz oddzielonych przecinkami lub chmury tagów.

Chmura tagówTagi służą do łączenia postów w grupy tematyczne, ale w innym aspekcie niż kategorie. Wyobraź sobie taką sytuację: Prowadzisz stronę z przepisami kulinarnymi na której występuje podział na kategorie ze względu na rodzaje posiłków. Wśród czytelników może się znaleźć osoba, której nie interesuje to, czy dane potrawy przyrządza się na kolację czy na śniadanie, za to chce znaleźć wszystkie przepisy, które mają w swoim składzie otręby. Tak się składa, że na Twojej stronie składniki potraw występują jako tagi – użytkownik klika w tag otręby i wyświetla mu się lista wszystkich potraw mających w swoim składzie (otagowanych jako) otręby.

Dla lepszego zrozumienia różnicy pomiędzy kategoriami, a tagami przejrzyj kilka przykładów ich zastosowań w przypadku wpisów o różnej tematyce:

Przykładowe wpisy oraz sposób przypisania ich do kategorii i tagów:
Przepis na żurek z białą kiełbasą (Blog kulinarny)

Kategorie: Kuchnia Polska > Zupy

Tagi: Wielkanoc, żury, barszcze, zakwas, biała kiełbasa, jajko, majeranek

Artykuł o miejscowości Budva (Portal turystyczny)

Kategorie: Świat > Europa > Czarnogóra

Tagi: Bałkany, plaże, starówki, UNESCO, tanie podróżowanie

Relacja z meczu piłki nożnej (Serwis sportowy)

Kategorie: Sporty drużynowe > Piłka nożna > Reprezentacja Polski

Tagi: mecz towarzyski, Lewandowski, Szczęsny, stadion narodowy

Plan diety kopenhaskiej (Strona o zdrowiu)

Kategorie: Odchudzanie >Diety

Tagi: głodówki, krótkie diety, diety cud, diety niskokaloryczne

Uwaga!

Nie musisz używać tagów, wielu blogerów i webmasterów tego nie robi. Szczególnie, jeżeli strona będzie zawierać kilka – kilkanaście podstron. W takiej sytuacji tagi będą zupełnie niepotrzebne.

Jeżeli natomiast planujesz serwis bardziej rozbudowany, rozważ to rozwiązanie z następujących powodów:

  • tagi są dodatkową metodą nawigacji i mogą zachęcić użytkowników do zapoznania się z innymi wpisami, przypisanymi do danego tagu,
  • umiejętnie stosowane tagi mogą stanowić dodatkowy sposób optymalizacji strony i mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie,
  • stosowanie tagów sprawia, że Twoja strona zyskuje dodatkowe archiwa z listą wpisów przypisanych do określonych tagów, (np. archiwum wszystkich artykułów przypisanych do tagu UNESCO).

Jeżeli zdecydujesz się na korzystanie z tagów, kieruj się następującymi zasadami:

  • tagi to nie to samo, co słowa kluczowe,
  • tagów powinno być znacznie mniej niż wpisów,
  • do każdego tagu powinno być (docelowo) przypisanych przynajmniej kilka wpisów,
  • tagi nie powinny się pokrywać z kategoriami, powinny się nawzajem uzupełniać,
  • nie oznaczaj tym samym tagiem wszystkich (lub większości) wpisów.

Kategorie i tagi - różnice

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Kontakt

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące oferty naszej firmy, skontaktuj się z nami:

Książka

Zachecamy do zapoznania się z naszą książką „WordPress 5 dla początkujących”, która ukazała się 2.07.2019 roku nakładem wydawnictwa Helion.

(*) Miło nam poinformowac, że w przygotowaniu jest nasza kolejna książka „SEO i pozycjonowanie dla początkujących”. Planowana data wydania: IV kwartał 2021 roku.

Opinie Klientów
Oceny Klientów
5
Oceniono 5 na 5 gwiazdek
Ocena 5 na 5 gwiazdek (na podstawie 26 opinii)
Zapisz się na szkolenie

Naucz się samodzielnie tworzyć strony internetowe podczas naszych szkoleń (zamkniętych, otwartych lub indywidualnych). Płacisz kwotę niższą od zlecenia stworzenia strony zewnętrznej firmie – zyskujesz zarówno atrakcyjną, funkcjonalną oraz (co najważniejsze) działającą stronę internetową jak i umiejętności, które z pewnością przydadzą się w przyszłości!