Przejdź do treści
Strona główna » Szkolenia » Optymalizacja strony pod Google w Polsce… WordPress i nie tylko

Optymalizacja strony pod Google w Polsce… WordPress i nie tylko

    (Autor: Sławek Czajkowski – więcej informacji o autorze na dole artykułu)


    O tym jak ważna jest pozycja strony internetowej w Google nikogo nie trzeba przekonywać. Widoczność na wartościowe słowa kluczowe zapewnia ruch organiczny, który przekłada się na spory zysk. W artykule opisuję jak wygląda proces optymalizacji strony pod wyszukiwarki. Na co zwracać szczególną uwagę i jakich błędów unikać. Poznasz kilka trików, które pomogą wypozycjonować Twoją stronę WordPress na wyższe pozycje w krótkim czasie. Dowiesz się jak sprawić, aby optymalizacja strony pod Google była zrobiona poprawnie.

    W ostatnich latach mogliśmy zaobserwować duże zmiany w algorytmie Google. Widzimy ewidentny ukłon w kierunku czynników behawioralnych oraz optymalizacji witryny. Profesjonalna optymalizacja strony jest realizowana zarówno pod użytkownika jak i pod Google. Wdrażając opisane niżej elementy na własną stronę internetową powinieneś mieć na uwadze doświadczenia użytkownika. Zanim wdrożysz kolejną zmianę zadaj sobie kilka pytań:

    1. Czy zmiana nie obniży jakości strony?
    2. Czy informacje będą atrakcyjne, kompletne i prawdziwe?
    3. Czy użytkownik znajdzie to czego szuka?

     Rolą optymalizacji jest poprawa jakości strony i pozycji w Google

     Wdrażanie kolejnych punktów z poniższej listy ma na celu poprawienie pozycji na wartościowe słowa kluczowe. Pomimo, że czynniki Google mają różną wagę, można powiedzieć, że niezależnie od frazy poniższy zestaw jest uniwersalny i odnosi się do wszystkich zapytań użytkowników. Niezależnie czy jesteśmy skoncentrowani na rynku lokalnym, ogólnopolskim czy ogólnoświatowym. Przejdźmy zatem do rzeczy.

    Optymalizacja szybkości witryny kluczem do sukcesu

    Strona internetowa musi działać bezawaryjnie i szybko. Dzięki temu generuje mniejszy współczynnik odrzuceń oraz większy współczynnik konwersji. Szybkość działania wpływa na pozycje strony bezpośrednio oraz pośrednio. Ocena szybkości oraz wskazówki dotyczące poszczególnych elementów sprawdzimy bezpośrednio w darmowym narzędziu Google: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

    Aby sprawdzić ocenę punktową Twojej strony podajesz jedynie adres i czekasz na wynik, który pojawi się w ciągu kilku sekund. Witryna oceniana jest w skali od 0 do 100 punktów. Oddzielny wynik dotyczy wersji mobilnej, osobno oceniana jest wersja desktopowa.

    Poprawienie wytycznych PageSpeed Insights w witrynie WordPress odbywa się zazwyczaj przez:

    Kompresję obrazów

    Można je pobrać w skompresowanej formie z PageSpeed Insights (ale w tym przypadku przed wrzuceniem na stronę sprawdź czy jakość została zachowana). Niestety często zdarza się, że obrazy po kompresji Google są zbyt niskiej jakości i nie nadają się do umieszczenia na stronie.

    Kompresja może być zrealizowana również samodzielnie. Wystarczy pobrać pliki z serwera, zoptymalizować w odpowiednim programie graficznym. Mogę polecić bardzo proste rozwiązania: Script JPG i Script PNG. Ja osobiście podczas optymalizacji stron postawionych na wordpress korzystam z wtyczki WP Smush, która zmniejsza bezstratnie wszystkie pliki graficzne w obrębie witryny. Możecie użyć wersji darmowej mającej pewne ograniczenia lub wersji płatnej.

    Wersja płatna, której używam to wydatek rzędu 50 USD/miesięcznie, więc sporo, ale jedną licencję można wykorzystać na wielu stronach, dlatego rozkładając koszty na kilkanaście czy kilkadziesiąt domen wychodzi zdecydowanie korzystniej.

    – Włączenie cache

    Pamięć podręczna pozwala zapisywać pliki na urządzeniu użytkownika. Unikamy wtedy ładowania tych samych elementów przy każdym odświeżeniu strony. Podnosi to komfort użytkownika oraz ocenę w PageSpeed.

    – Zmniejszenie plików JS, CSS, HTML

    Polega na kompresji kodu strony. Nie polecałbym zabierać się za to bez wiedzy dziedzinowej, chociaż w niektórych przypadkach wystarczy pozbyć się pustych linii. WordPress umożliwia instalację darmowych wtyczek kompresujących kod, ale nie mogę polecić żadnej z nich, ponieważ kompresja wiąże się z ryzykiem rozsypania strony.

    Optymalizacja meta tagów

    Meta tagi to dane widoczne bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google (i innych wyszukiwarek). Ich treść ma wpływ na pozycje strony a także na CTR (współczynnik kliknięć). CTR jest jednym z czynników rankingowych, dlatego pisząc metatagi należy skupić się zarówno na Google oraz użytkowniku zachęcając go do kliknięcia w nasz wynik. Meta tagi są zaciągane z sekcji <head> każdej strony internetowej lub generowane automatycznie przez wyszukiwarki. Warto pisać je samodzielnie. To umożliwi przekazanie w ich treści najważniejszych informacji i umieszczenie słów kluczowych związanych z frazą wpisaną przez użytkownika, które będą pogrubione.

    Specyfikacja tytułu:

    • Około 600 px
    • Zazwyczaj od 50 do 60 znaków
    • Obowiązkowo umieszczamy słowo kluczowe, brand

    Specyfikacja opisu:

    • Od 140 do 160 znaków
    • Opisać najważniejsze cechy produktu, czym się wyróżnia, dlaczego jest lepszy niż konkurencja
    • Sugeruję umieścić słowo kluczowe – raz
    • Zakończyć wezwaniem do działania – call to action

    Jest wiele wtyczek do WordPress, które umożliwiają konfigurację własnych meta tagów na każdej podstronie. Przykładem darmowej wtyczki jest All in One SEO. Wtyczka umożliwia przy okazji zaawansowaną edycję pliku .htaccess oraz generowanie sitemap.xml.

     

    Linkowanie wewnętrzne i adresy podstron

    Struktura podstron jest jednym z ważniejszych elementów optymalizacyjnych. Przyjazna nawigacja jest bezpośrednim i pośrednim czynnikiem wpływającym na pozycję strony. Optymalizacja strony pod Google to ułatwienie dostępu do wszystkich istotnych podstron serwisu. Najoptymalniej za pomocą jednego, maksymalnie dwóch kliknięć. Ważny jest nie tylko łatwy dostęp, ale również treści, które linkują/odnoszą do konkretnych podstron. Anchor tekst w obrębie wewnętrznej struktury linków informuje Google (oraz użytkownika) o tematyce podstrony, do której odnosi.

    Adresy podstron są również bardzo istotne. Optymalna praktyka to umieszczanie w nich pozycjonowanego słowa kluczowego. Powinieneś jednak unikać powtarzania słów kluczowych, ponieważ może to być odebrane jako tzw. „keyword stuffing” i obniżyć Quality Score Twojej strony. Adresy powinny być możliwie krótkie.

    WordPress posiada opcję ustawiania stosowanego schematu adresów url oraz ich edycji dla poszczególnych podstron.

    Dane strukturalne pomogą zrozumieć stronę

    Tematyka jest bardzo obszerna. Upraszczając do minimum dane strukturalne umożliwiają poprawną identyfikację informacji zawartych na stronie. Kiedy Google wchodzi na Twoją stronę, pobiera treść, a następnie „usiłuje” zrozumieć które informacje dotyczą oferty, które opisują firmę, które z nich są opiniami czy ocenami.

    Definiując dane strukturalne w kodzie możemy ułatwić to zadanie i upewnić się, że ograniczamy „zgadywanie” do minimum.

    Dane strukturalne przekazują mnóstwo informacji, w tym najważniejsze jak:

    • adres firmy,
    • godziny otwarcia,
    • rodzaj działalności,
    • opinie oraz oceny,
    • strukturę serwisu.

    Co ciekawe część danych jest zaciągana bezpośrednio do SERP (czyli do wyników wyszukiwania) jako tzw. snippets’y. Aby zobaczyć jak to działa w praktyce możecie wyszukać w Google frazę: „reklama w google„, następnie zwróćcie uwagę na wynik kampanieseo.pl (gwiazdki oraz adres podstrony, który po kliknięciu wygląda inaczej niż w SERP).

    Dane strukturalne można skonfigurować wieloma wtyczkami. Poprawność ustawienia danych możecie zweryfikować tutaj: https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl

    Wykorzystaj nagłówki w treści strony

     Z danych statystycznych wynika, że 80% osób wchodząc na stronę nie czyta treści, natomiast aż 60-70% czyta nagłówki. Wykorzystaj to przez umieszczenie w nagłówkach kilku ważnych elementów:

    • słowo kluczowe,
    • najważniejsze cechy produktu lub usługi.

    Poprawnie skonfigurowane nagłówki wpływają pozytywnie na wiele czynników pośrednich i bezpośrednich. Czynniki pośrednie to wyższy współczynnik konwersji, niższy współczynnik odrzuceń, dłuższy czas spędzony na stronie.

    Czynniki bezpośrednie to zawartość słów kluczowych w h1, h2 lub h3. Sugeruję umieścić pozycjonowaną frazę w H1 (można wraz z innymi słowami) oraz powiązane słowa kluczowe lub frazę w innej formie w nagłówkach h2 lub h3.

    Pamiętaj żeby nie przesadzić z nasyceniem słów kluczowych. Sugeruję zweryfikowanie konkurencji i znalezienie „złotego środka”.

    Warto stosować zasadę, że nagłówek H1 występuje tylko raz, natomiast pozostałe mogą wystąpić po kilka razy na jednej podstronie. Każdy z nagłówków w obrębie jednej podstrony powinien być unikalny. Każda podstrona w obrębie domeny powinna posiadać unikalny H1 informujący o tematyce.

    W przypadku WordPress odpowiednia optymalizacja strony pod Google wiąże się z edycją znaczników w edytorze tekstowym (możesz przejść z trybu edytora wizualnego do tekstowego, wpisać odpowiednie znaczniki dla poszczególnych nagłówków).

    Treść przyjazna dla użytkownika

    Optymalizacja treści znajdującej się na stronie dotyczy wielu aspektów. Podstawowa kwestia to wartość merytoryczna tekstu oraz operowanie zrozumiałym językiem. Równie istotne elementy dotyczące treści są związane z optymalizacją wizualną.

    Poprzez optymalizację wizualną rozumiemy podział na krótkie paragrafy, stosowanie wielu nagłówków, pogrubienia oraz podkreślenia treści, a także czytelną czcionkę. Warto stosować listy wypunktowane, zestawienia danych w tabelach, itd.

    Tak przygotowana treść jest łatwiejsza do czytania i generuje mniejszy współczynnik odrzuceń co wpływa na wyższą ocenę jakości. Optymalizacja strony pod Google w tym przypadku może polegać na umieszczeniu słowa kluczowego w pogrubieniu lub podkreśleniu. Ważne, aby nie stosować tego elementu wiele razy na jednej podstronie.

     

    Obrazki, Filmy, wykresy

    Stosowanie dodatkowych elementów graficznych sprawia, że treść jest łatwiejsza w odbiorze. Obrazki, wykresy lub filmy są jednym z czynników rankingowych, dlatego warto zadać sobie trochę trudu i umieścić ciekawe elementy graficzne wzbogacające content podstrony.

    Większość odwiedzających to wzrokowcy. Poniżej kilka propozycji, które możesz wykorzystać i pokazać w formie graficznej:

    • Działanie produktu,
    • Najważniejsze zalety,
    • Zestawienie z ofertą konkurencji,
    • Opinie osób, które przetestowały usługę lub produkt
    • i wiele innych. Wszystko zależy od Waszej kreatywności oraz funkcji podstrony.

    WordPress umożliwia łatwe zarządzanie treścią podstron za pomocą edytora wizualnego, zarówno pod względem tekstów jak i elementów graficznych.

    Profesjonalna optymalizacja strony pod Google wiąże się z analizą i dostosowaniem kilkuset elementów. O wiele z nich możecie zadbać sami (bez specjalistycznej wiedzy dziedzinowej) inwestując kilka godzin własnego czasu. Dla wielu pozycjonowanych fraz longtailowych wystarczy wdrożyć powyższe elementy, aby osiągnąć dobrą pozycję w wyszukiwarce.


    Autorem artykułu jest Sławek Czajkowski, właściciel agencji Kampanie SEOhttps://www.kampanieseo.pl/, realizujący pozycjonowanie stron internetowych dla firm z całego świata od ponad 10 lat. Na co dzień zajmujący się audytami SEO, szkoleniami w tematyce pozycjonowania stron oraz tworzeniem strategii z zakresu marketingu internetowego (pozycjonowanie oraz adwords) dla firm. Certyfikowany specjalista Google Adwords oraz Google Analytics.

    Zachęcam do nawiązania kontaktu na Linkedin: https://www.linkedin.com/in/slawomirczajkowski/

    oraz komentowania i dzielenia się własnymi „trickami” z zakresu optymalizacji strony.