Znalezienie i wybranie odpowiedniego motywu dla strony nie jest sprawą łatwą. Paradoksalnie również dlatego, że wybór motywów jest olbrzymi. W samym oficjalnym repozytorium WordPressa znajduje się ponad 1800 motywów, a co najmniej kilka razy więcej – w różnych serwisach oferujących motywy.
Kilka wskazówek, jak wybrać odpowiedni motyw:
- Motyw powinien pochodzić z pewnego źródła
Nigdy nie instaluj motywów pochodzących z podejrzanych stron czy serwisów do ściągania plików. Mogą być nie tylko niedbale zrobione, ale również zawierać wirusy i inne niepożądane fragmenty kodu! Pewne źródło (czyli znany, renomowany serwis z motywami) to również pewność, że w razie problemów, możesz liczyć na pomoc techniczną. Uwierz – czasami się bardzo przydaje!
- Motyw powinien dobrze działać w różnych przeglądarkach i urządzeniach
W większości przypadków, przed ściągnięciem lub zakupem wybranego motywu, możesz obejrzeć jego demo. Sprawdź je pod różnymi przeglądarkami (przede wszystkim Chrome, Firefox oraz Internet Explorer) oraz na telefonie, smartfonie oraz tablecie (a najlepiej kilku różnych). Zwróć uwagę przede wszystkim na użyteczność szablonu – tzn. czy żadne elementy nie zasłaniają treści oraz czy nawigacja pozwala na swobodne przemieszczanie się pomiędzy podstronami.
- Motyw powinien graficznie nawiązywać do tematyki strony
Warto zadbać o to, aby użytkownik po wejściu na stronę, na pierwszy rzut oka zorientował się czego ona dotyczy. Efekt ten można osiągnąć zarówno poprzez wybór branżowego motywu (np. dot. dzieci, sztuki, zwierząt, finansów itp. – wiele serwisów z motywami oferuje podział branżowy motywów), jak i własnoręczne dostosowanie „ogólnego” motywu poprzez zastosowanie odpowiednich zdjęć, elementów graficznych oraz napisów.
- Motyw powinien być dostosowany do Twoich potrzeb
Zastanów się jaką rolę będzie pełnić strona i jakiego typu motyw najlepiej sprawdzi się jako jej podstawa. Obecnie na rynku można znaleźć motywy o bardzo wielu zastosowaniach, a wybranie odpowiedniego znacząco ułatwi budowę strony.
Najpopularniejsze z nich to:
- motywy blogowe – najprostsze szablony, zazwyczaj posiadające część główną oraz pasek boczny;
- motywy firmowe – przystosowane do wyświetlania statycznych informacji na temat przedsiębiorstwa (lub organizacji);
- motywy magazynowe – przystosowane do wyświetlania dużej ilości, często zmieniających się treści;
- motywy ecommerce – przystosowane do wyświetlania zawartości sklepów internetowych;
- motywy mobilne – idealnie wyświetlające się na urządzeniach przenośnych, zazwyczaj instalowane jako uzupełnienie głównego motywu strony;
- motywy fotograficzne – przystosowane do wyświetlania dużej liczby zdjęć;
- motywy katalogowe – przystosowane do wyświetlania katalogów branżowych (np. firm, miejsc itp.).
Motyw do WordPressa – płatny czy darmowy?
Jedno i drugie rozwiązanie ma swoje wady i zalety, które wskazujemy w tabelce poniżej. Uważamy, że jako początkujący użytkownik WordPressa, możesz spokojnie wybrać motyw darmowy. Po motyw premium sięgnij dopiero, gdy nabędziesz umiejętności praktycznych oraz lepiej poznasz swoje potrzeby i oczekiwania względem motywów.
MOTYW DARMOWY | MOTYW PŁATNY | |
Cena | 0 PLN | od 50 do 500 PLN |
Dokumentacja | Zazwyczaj mniej rozbudowana | Zazwyczaj bardziej rozbudowana |
Wsparcie techniczne | Zazwyczaj brak lub ograniczone (forum publiczne) | Zazwyczaj dobrze zorganizowane |
Funkcje | Zazwyczaj tylko podstawowe (łatwiejszy w obsłudze) | Często wiele różnych dodatkowych funkcji |
Powtarzalność | Darmowe motywy są bardzo popularne, więc musisz liczyć się z tym, że Twój konkurent będzie miał taką samą stronę. | Komercyjnych motywów jest tak wiele i posiadają one takie możliwości personalizacji, że napotkanie takiej samej strony graniczy z cudem. |